ارتباط آلودگی هوای محیط با ابتلا کودکان به دیابت نوع 1

 24 مارس 2015- محققان انستیتوی تحقیقات دیابت در مرکز هلمهولتز آلمان اعلام کردند افزایش خطر ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 با آلودگی هوای محیط مرتبط است.

محققان دریافتند سطوح بالای آلودگی ذرات معلق (گردوغبار) می تواند بر ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 تأثیر گذارد. در این تحقیق  اطلاعات 671 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 که از آنها درفاصله ی آوریل 2009 تا ماه می 2013 نمونه های خونی برای تشخیص مارکرهای التهابی خاصی  گرفته شده بود، تجزیه و تحلیل گردید.

 نتایج این تحقیق نشان داد کودکانی که درمناطقی با سطوح بالایی از آلودگی  هوای محیط زندگی می کنند بطور متوسط سه سال زودتر از کودکانی که در مناطقی با آلودگی  هوای کم ساکن بودند به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.

ذرات ریز گرد وغبار و دی اکسید نیتروژن درگروه  آلاینده های مرتبط با ترافیک طبقه بندی می شوند.

محققان می گویند: نتایج ما نشان می دهد قرار گرفتن درمعرض آلاینده های مرتبط با ترافیک ابتلا به دیابت نوع 1 را تسریع می کند، این نتایج مستقل از سطح شهرنشینی  در این  مناطق آنالیز شده است.

دانشمندان عواملی مانند نمایه ی توده ی بدنی و سابقه ی فامیلی ابتلا به دیابت نوع 1 را نیز مد نظر قرار دادند، آنها اظهار داشتند که نتایج این تحقیق در مورد کودکان بسیار جوان صدق نمی کند.

بنا به گزارش سازمان بهداشت  جهانی، آلودگی هوا بزرگترین خطر سلامت زیست محیطی است که سالانه جان 7 میلیون نفر در سراسر جهان را می گیرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/ambient-air-pollution-linked-to-type-1-diabetes-development-in-children-92658001.html